27-01-2022
De provincie Noord-Brabant maakt een einde aan de wildgroei van megadistributiecentra. ‘’De lat voor een groot distributiecentrum is fors hoger komen te liggen, voor sommige types logistiek zelfs onmogelijk’’, vertelt CDA-gedeputeerde Erik Ronnes. Hij wil de ‘verdozing’ van het landschap tegengaan en alleen kiezen voor distributiecentra die goed zijn voor de Brabantse economie.
27-01-2022
Kunstloc Brabant onderzoekt al een aantal jaar hoe hedendaagse kunst kan bijdragen aan het behoud van Brabants erfgoed door hier nieuwe belevingen aan toe te voegen. Verbeeldingskracht speelt daarbij een verbindende rol. EFFORTS, de Europese Federatie van gefortificeerde locaties organiseerde onlangs een congres. Een van de projecten die tijdens het congres werd uitgelicht, is ‘Landkunst op de Zuiderwaterlinie’. Voor 121 erfgoedvakbroeders en -zusters uit 23 verschillende landen ging er een wereld open. Kunstloc en de TU-Delft vertelden over hun projecten met jonge kunstenaars en (landschaps-)ontwerpers langs de Zuiderwaterlinie; over de nieuwe vormen van gebruik, beleving en participatie die zij ontwikkelden samen met partners uit het gebied.
27-01-2022
Weer gaat een kunstwerk verloren bij de sloop van een gemeentepand in Eindhoven. Dat zou nooit meer gebeuren, na de ramp met het mozaïek van Wally Elenbaas aan de gevel van het voormalige postkantoor aan het Stationsplein. Het gaat om het werk Aartsengel Michaël van Gerrit de Morée uit Breda. Het is niet gelukt om het sgraffito (waarbij tekeningen worden aangebracht in natte klei, zodat de onderliggende kleuren te voorschijn komen) te redden van de slopershamer in het pand van de oude basisschool De Troubadour aan de Maria van Bourgondiëlaan in Eindhoven.
27-01-2022
Verschillende instanties in Eindhoven werken op dit moment aan een designvisie voor de stad. In de aanloop naar de presentatie daarvan spreekt het ED met ter zake kundigen over hoe design in de stad eruit zou kunnen zien. In aflevering 1 : Remco van de Craats. Van de Craats is directeur van ontwerpstudio edhv en - samen met partner Wendy Plomp - de stuwende kracht achter Dutch Invertuals, een steeds wisselend collectief ontwerpers die elk jaar aan de hand van een thema een presentatie maakt. ,,Voor Eindhoven is er de taak om design in te schatten als een economische hoeksteen van de stad. Wie dat moet doen? De ontwerpers, die zullen zich beter moeten profileren; die moeten betere ondernemers worden. Als je altijd maar vanuit die idealistische doelstellingen werkt en lekker je dingen blijft doen in panden tegen een lage huur, vaak op tijdelijke locaties, dan pakt dat op termijn niet goed uit. Dan loop je ergens in die groeifase tegen een grens aan.”
27-01-2022
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse culturele sector? Wat zijn gevolgen van de voortdurende coronacrisis? Welke veranderingen zijn zichtbaar op de culturele arbeidsmarkt? Hoe staat de sector ervoor op het gebied van belangrijke thema’s als participatie, diversiteit en duurzaamheid? De 'Jaarrapportage 2021' van de Cultuurmonitor biedt aan de hand van deze en andere vragen een breed en actueel inzicht in het culturele leven in Nederland.
27-01-2022
Wat is de beste plek voor een toekomstig sociaal-cultureel centrum in de Reeshof: op de plek van de Heyhoef of elders? Met die vraag gaat bureau 4advies in opdracht van de gemeente Tilburg aan de slag. Het onderzoek volgt op een eerdere verkenning door hetzelfde adviesbureau naar onder meer bestaande gebouwen in het stadsdeel, waaronder wijkcentrum Heyhoef. Dat is van de gemeente, de bibliotheek en ContourdeTwern zijn er gehuisvest. 4advies stelt dat het wijkcentrum in zijn huidige vorm te klein is voor ‘Witzy’ (de werktitel voor het nieuwe sociaal-culturele centrum) en adviseert te zoeken naar alternatieven in een nieuwbouwvariant, al dan niet buiten de Heyhoef. Het college oppert daarbij zelf het Reeshofpark en het gebied rondom station Reeshof. Ook moet het bureau de exploitatie van ‘Witzy’ in beeld brengen. Er is 150.000 euro uitgetrokken voor het vervolgonderzoek, dat eind dit jaar moet zijn afgerond. Het is vervolgens aan de gemeenteraad en het college om op basis van de uitkomsten te besluiten of Reeshof zijn ‘Witzy’ krijgt. Onlangs zijn wijkraad Reeshof en de commissie Cultuurt met elkaar in de clinch geraakt over de culturele ambities. Het Tilburgse college is met beide partijen in gesprek, zegt een woordvoerder van de gemeente. Ook de Tilburgse gemeenteraad heeft het conflict tussen wijkraad en Cultuurt op haar agenda gezet. Beide partijen worden uitgenodigd om binnenkort toelichting te geven.
27-01-2022
Het Makersfonds PLUS is opgezet om kunstenaars te helpen die in de problemen komen en kwamen door corona. Met het fonds zijn afgelopen jaar 271 Tilburgse makers geholpen. Er is 1,25 miljoen euro uitgekeerd. Gemiddeld ontvingen de kunstenaars een subsidie van 4.613 euro. Onlangs werd het laatste bedrag uit het fonds toegekend. Het bedrag uit het Makersfonds PLUS is op. De gemeente Tilburg heeft besloten soepel om te gaan met de prestatieafspraken bij subsidies in verband met de corona-beperkingen. De afgelopen maanden heeft het overgrote deel van de Tilburgse makers gebruik gemaakt van het Makersfonds. Deze week is de laatste toekenning verstuurd en is de subsidie volledig besteed. Het volledige subsidiebedrag van 1,25 miljoen is besteed aan ‘onze’ makers. Het maximumbedrag per maker was 7.500 euro. Het ‘plafond’ van het Makersfonds PLUS werd in de zomer van 2021 verhoogd van 750.000 euro naar 1,25 miljoen euro.
27-01-2022
Horizon Europe heeft twee subsidieoproepen gepubliceerd. ‘Games & Culture Shaping Our Society’, gericht op de impact van games op de Europese samenleving, en ‘ Increase the potential of the international competitiveness of the European filmmaking industry’, gericht op de versterking van het concurrentievermogen van de Europese filmindustrie. Voor beide oproepen is 20 april de deadline.
27-01-2022
Noord-Brabant staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. Daar is meer voor nodig dan geld en innovatie. Er is meer nodig dan deeloplossingen vanuit de bestaande systemen, technologieën en opvattingen. Er is verbeeldingskracht nodig, en out of the box denken. Er zijn onverwachte oplossingen nodig en nieuwe combinaties. Fonds Brabant C is ervan overtuigd dat kunst en cultuur kunnen helpen bij bewustwording van en de zoektocht naar een oplossing. Hierin gaat het fonds een volgende stap zetten. Per 1 februari 2022 is er een nieuwe financieringsmogelijkheid : de financieringsregeling Matching impactprojecten, hierna te noemen impactprojecten. Brabant C draagt bij aan projecten waarin cultuur maatschappelijke impact teweegbrengt. Daartoe matcht Brabant C de financiële inzet van private partijen in een project waarin een culturele organisatie of een creatief een opdracht krijgt of verwerft om bij te dragen aan de oplossing van een maatschappelijk vraagstuk. De online kick off is op 15 februari 2022 om 15.00.
27-01-2022
De Museumvereniging heeft de afgelopen weken op diverse fronten volop ingezet op de lobby voor musea. De actie Museum Gym van ruim 70 musea op 19 januari heeft tot brede belangstelling voor het pleidooi voor opening van musea geleid. Ook in de Tweede Kamer heeft de Museumvereniging zijn stem laten horen en er is goe3d contact geweest met de nieuwe staatssecretaris van Cultuur en Media Gunay Uslu. De Museumvereniging zet zich onverminderd in voor steunpakketten voor musea door het hele land die deze steun nodig hebben. Volgende week wordt een brief verwacht van de staatssecretaris met de uitwerking van het steunpakket voor Cultuur. In november werd daarvoor 68 miljoen euro gereserveerd, maar dit werd later verhoogd. De brief zal uitsluitsel geven.
27-01-2022
Tijdens het LKCAtelier op 14 februari aanstaande leidt Michel Hogenes aan de hand van onderzoeken het thema ‘Ontwerpend Leren als didactisch concept voor Inclusieve cultuureducatie’ in. Aansluitend laten Floortje Smehuijzen van SoundLAB/ Muziekgebouw aan ’t IJ en Jacques van de Veerdonk van Watch that Sound zien hoe zij in de context van hun organisatie ontwerpend leren inzetten en daarmee bijdragen aan een inclusiever muziek- en mediaonderwijs
27-01-2022
Confronterend was het wel. Het rapport van het IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties, en de berichtgeving rondom de klimaatconferentie in Glasgow. Ook de filmsector heeft hier een verantwoordelijkheid in. Het kan en moet duurzamer. Maar hoe dan? Janneke van Laar, adviseur Kunstloc Brabant, over groener filmen. Ook in Noord-Brabant.
27-01-2022
De NFT, de non-fungible token, is de nieuwste manier om digitale kunstwerken te verkopen. Overal grijpen kunstenaars deze techniek aan om hun online werken aan de man te brengen. Ook in Noord- Brabant omarmen kunstenaars de NFT steeds vaker en durven ze zich aan deze nieuwe manier van kunstverkoop te wagen. Rens van der Plas sprak met studio KASBOEK, Johan Moorman, Lody Aeckerlin en Momentible.
27-01-2022
De coronacrisis vergt veel van de culturele sector. Om inzicht te krijgen in het cultureel ondernemerschap kunnen professionele kunstenaars en zzp'ers in de culturele sector en culturele organisaties de ondernemersscan inzetten. Deze scan is gebaseerd op acht ondernemersprofielen. Hiermee krijgen kunstenaars en zzp’ers in de culturele sector en culturele organisaties inzicht in hun sterke en minder sterke kanten. Dit zelfinzicht zet aan tot ontwikkeling. Zodat cultureel ondernemers in de toekomst wendbaar en weerbaar zijn als zich onverwachte omstandigheden voordoen. En natuurlijk kan men terecht bij de adviseurs van Kunstloc Brabant voor een adviesgesprek over ondernemerschap
27-01-2022
Veilig en gezond werken is een van de pijlers van de Fair Practice Code. Daaronder valt bijvoorbeeld het voorkomen van lichamelijke en geestelijke overbelasting, het beperken van de kans op ongelukken en ook het tegengaan van ongewenst gedrag, zoals grensoverschrijdend gedrag, machtsmisbruik en pesterijen. Wat kun je doen bij ongewenste omgangsvormen in de cultuursector?
27-01-2022
In hoofdwinkelstraten staat nu 15 procent van de panden leeg. Dat blijkt uit onderzoek door Stec Groep. Het is een schrikbarend hoog percentage, dat voor sneeuwbaleffecten kan zorgen. Met de grote leegstand komt de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van centrumgebieden (nog meer) onder druk te staan. Aanpak van de hoofdwinkelstraten heeft ‘de hoogste prioriteit’, aldus Stec. Sinds enkele jaren vindt grootschalige transformatie plaats van winkelpanden naar woningen. Dit is een gevolg van de afnemende behoefte aan winkelvastgoed en het huidige tekort aan woningen. Op zich is deze omzetting van winkelpanden een positieve ontwikkeling omdat het in belangrijke mate bijdraagt aan een reductie van de winkelleegstand. Hier staat tegenover dat dit wel ten koste kan gaan van de aantrekkelijkheid en levensvatbaarheid van binnensteden en andere soorten winkelgebieden, schrijft Pieter van der Heijde. Voor gemeenten ligt hier daarom een belangrijke taak om deze transformatie in goede banen te leiden. Het ombouwen van winkelvastgoed naar woningen of andere bestemmingen kan lucratief zijn. Vooral winkelruimte in kelders of op hogere verdiepingen in steden zou geschikt kunnen zijn om te verbouwen tot woning of kantoor. Dat stelt vastgoedadviseur CBRE in een omvangrijk rapport over de vastgoedmarkt.
27-01-2022
Gezondheid wordt expliciet benoemd in de nieuwe Omgevingswet. En vooral in de wijken met inwoners in een kwetsbare positie is nog veel te winnen op dat gebied. Gemeenten hebben grote vrijheid om zelf invulling te geven aan hun omgevingsvisie en daarin gezondheidsbeleid en ruimtelijk beleid te verbinden en te borgen. Maar hoe doe je dat? Daarover werd tijdens webinar ‘Gezondheid in de omgevingsvisie’ van Platform 31. Twee koplopergemeenten (Súdwest-Fryslân en Zwolle) spraken over hun aanpak en in het gesprek daarover ging het over hoe je dit kunt vertalen naar de lokale context.
27-01-2022
Als de Nationale Omgevingsvisie tot uitvoeringskracht moet leiden, dan moeten de onderliggende principes volgens hoogleraar Co Verdaas worden herzien. Hij doet een voorzet en nodigt lezers uit met suggesties of alternatieven te komen. Een ding is zeker: “De drie huidige principes leiden niet als vanzelfsprekend tot een heldere koers voor de inrichting van Nederland op termijn.”
27-01-2022
Klimaatadaptatie, landbouwbeleid en biodiversiteitsherstel gaan het landelijk gebied en de overgangen tussen stad en land ingrijpend veranderen. In een dubbelinterview vertellen directeur Staatsbosbeheer Sylvo Thijsen en Rijksadviseur Fysieke Leefomgeving Jannemarie de Jonge wat de opgaven voor het landelijke gebied zijn en welke kansen zij zien.
27-01-2022
Het centrale onderwerp van de tentoonstelling ‘Het ontwerp van het sociale’ in het Nieuwe Instituut is de zoektocht naar vorm, ontwerp en invulling voor samenleven. In verschillende ruimten worden sociaal gedreven en eigenzinnige praktijken getoond. Het woord ‘tentoonstelling’ doet ‘Het ontwerp van het sociale’ eigenlijk te kort. De tentoonstelling vertelt niet één verhaal, het kan beter beschouwd worden als een gekleurd palet met op zichzelf staande onderzoeken naar verschillende praktijken. Architectuur, design en digitale cultuur komen op een logische wijze bij elkaar rondom een vraag die allen aan gaat, schrijft David ter Avest, docentonderzoeker Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam. De tentoonstelling is nog te zien tot 7 Juli 2024.
27-01-2022
In vergelijking met de rest van Europa doet Nederland nog relatief weinig met biobased bouwen. In de hele keten van landbouw tot projectontwikkelaar is bouwen met natuurlijke materialen nog relatief onbekend, ontbreekt wetgeving en partijen kijken vooral naar elkaar voor de volgende stap. Deskundigen zien kansen in meer Nederlandse productie van biobased materialen, maar vooral nog veel te nemen hordes. ‘Het stokt altijd wel ergens in de keten. Nederland mist regie.’
27-01-2022
Waar biedt de gebouwde omgeving ruimte voor de natuur? Het is deze uitdagende opgave waar veel architecten zich voor gesteld zien. De wensen om steden te verdichten én natuurbehoud en biodiversiteit te bevorderen, lijken bijna haaks op elkaar te staan. Een integrale visie is nodig. Natuurinclusief ontwerpen geeft natuur de ruimte, maar biedt tegelijk kansen om de leefbaarheid in steden te vergroten. Daardoor draagt het bij aan de gezondheid van de bewoners en het ecosysteem.
27-01-2022
"Het is tijd voor concrete ruimtelijke resultaten bij de uiteenlopende lokale doelstellingen voor wonen, werken, duurzaamheid en het sociale domein. Anders maken we met elkaar nooit de noodzakelijke kwaliteitssprong en raken we verder weg van Parijs-2050.” De BNA roept gemeenten op om de samenwerking aan te gaan met ruimtelijk ontwerpers, corporaties, ontwikkelaars, bouwers en beleggers en te investeren in ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid.
27-01-2022
Op 24 januari werd de Monitor Creatieve Industrie 2021 gepresenteerd. Een tweejaarlijks onderzoek naar de economische ontwikkeling in de creatieve industrie en ICT. Het gaat daarbij onder meer om het aantal bedrijven en banen en de groei en gezondheid van die sectoren. De Monitor Creatieve Industrie is een initiatief van Media Perspectives. De cijfers in de Monitor Creatieve Industrie 2021 bieden een overzicht van de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar. Ze laten ook de eerste gevolgen van Covid zien. De creatieve industrie bestaat voor bijna 50% uit zzp’ers. Door de aard van de creatieve industrie zijn zowel de producten, als de mensen die in deze sector werken, kwetsbaar gebleken. Enige conclusies : Creatieve Industrie (en ICT) groeien harder dan gemiddeld (2,4% jaarlijks sinds 2010, 7.8% van alle banen, 20% van alle nieuwe banen, jaarlijks 3x zo hard als gemiddeld) ; Communicatie blijft de grootste deelsector (ca 72 duizend banen), design groeit het hardst (12,2% per jaar) ; Het aandeel creatieve professionals aan de economie neemt toe (386 duizend banen, 450 duizend embedded, 4,1% van alle banen); Creatieve industrie is kleinschalig (40 duizend zelfstandigen); De sector media en entertainment creëert de meeste waarde met minder banen. Duidelijk werd ook dat de creatieve industrie onevenredig hard getroffen werd door de coroncrisis. (totale economie -3,8%, creatieve industrie -25,4%, kunsten/erfgoed -60%). Het Verdienvermogen van de creatieve industrie ging in 2020 hard onderuit. Er vielen relatief veel ontslagen in de creatieve industrie (vooral Q2 en Q4 2020).
27-01-2022
CreativeNL is de nieuwe naam van het internationaliseringsportal van de Nederlandse creatieve industrie, voorheen bekend als Creative Holland. De naamswijziging sluit aan bij de eerder ingevoerde Netherland Branding en is tevens het gezicht van een strategie gericht op Duitsland, China en de VS. CreativeNL stimuleert Nederlandse ondernemers in de creatieve industrie om ook in het buitenland te ondernemen. Het programma werd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) uitgevoerd door de Federatie Creatieve Industrie (FCI).
27-01-2022
,,We zijn open voor iedereen die een bepaalde vaardigheid heeft in de fashionwereld. Of je nou een groot project hebt of af en toe wilt komen naaien of weven, dat kan bij New Order of Fasion (NOoF). Bij ons staat duurzame mode voorop. In het LAB werken we alleen met gerecyclede en duurzame stoffen en draden. Er is al genoeg nieuwe kleding, dus wij laten zien dat je met bestaande textiel veel moois kunt maken. We promoten een nieuwe vorm van duurzame mode”, vertelt medeoprichter en artistiek verantwoordelijke Harm Rensink. New Order of Fashion (NOoF) is een internationaal platform voor uitzonderlijk modetalent dat per jaar een select groepje talenten begeleidt en diverse projecten aanbiedt om zich verder te ontwikkelen. Met het LAB wil NOoF juist iedereen die interesse heeft in duurzame mode erbij betrekken en zo een gemeenschap te creëren. Het NOoF LAB op Strijp-S in Eindhoven bestaat uit een duurzaam atelier, waar onder meer naaimachines, een weefgetouw en een breimachine staan. Aan de grote tekentafel kunnen ontwerpers werken en overleggen. Om in het LAB te kunnen werken, kan men een dagpas kopen of een abonnement afsluiten om meerdere keren per maand of zelfs iedere dag te werken in het atelier. In het LAB zelf zijn machines per uur te boeken en deze zijn voor de iets gevorderde designers. Om kennis te maken met het LAB, worden de eerst tijd een gratis dagpas aangeboden. Voor het opzetten van het LAB en de aanschaf van de machines, ontving NOoF onder meer subsidie van gemeente Eindhoven.
27-01-2022
De Belastingdienst heeft de nieuwe Modelovereenkomsten ontwerpopdrachten van BNO goedgekeurd. Soms is het onduidelijk of je als freelance ontwerper daadwerkelijk zelfstandig aan het werk bent of dat toch sprake is van een dienstverband. Om zekerheid over zelfstandigheid te krijgen kun je gebruik maken van de door de Belastingdienst goedgekeurde 'Modelovereenkomsten ontwerpopdrachten'.Als je ook daadwerkelijk volgens deze overeenkomsten handelt, dan is geen sprake van een dienstverband. Er zijn weer twee overeenkomsten goedgekeurd: 'geen gezag' en 'vrije vervanging'.
27-01-2022
Dutch Invertuals Academy biedt vanaf 14 februari een intensief, online programma voor jonge professionals die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van hun vaardigheden en carrière. Ontwerpers, conceptontwikkelaars, sociale onderzoekers of meubelmakers: elke kritische denker met een focus op design is welkom om toe te passen. Het curriculum is gericht op het ontdekken van nieuwe manieren van werken, kennis uitwisseling (ook met andere deelnemers), nieuwe inspiratie verkennen en vanzelfsprekend materiaalonderzoek en -experiment.
27-01-2022
DesignDigger LIVE #11 blikte terug op 2021. Wat waren de hoogtepunten van vorig jaar? Welke design trends tekenden zich af in een jaar dat wederom wordt gedomineerd door covid? Maar dit programma blikt niet alleen terug maar focust ook op de spreekwoordelijke stip op de horizon. Welke trends uit 2021 of daarvoor zullen we komend jaar terugzien? Waar moeten wij naar uitkijken in 2022? Hoe zien we de wereld van morgen en hoe kunnen ontwerpers bijdragen aan antwoorden op de urgente maatschappelijke, economische en ecologische uitdagingen waar de wereld mee geconfronteerd wordt? Aanleiding is de lancering van Dd, Dutch designers Yearbook. In dit boek wordt het afgelopen jaar samengevat: van de prijswinnende ontwerpen tot de beeldbepalende studios’ en projecten
27-01-2022
De Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Den Bosch selecteerde drie kunstenaars met de vraag om een nieuwe mantel te ontwerpen. Margriet Luyten uit ’s-Hertogenbosch werd uiteindelijk uitverkoren De in het Tilburgse Textiellab geweven katoenen blauw-paarse mantel wordt op 2 maart onthuld als onderdeel van een bijzondere expositie in Het Noordbrabants Museum. Vervolgens draagt Maria (eenmalig) haar nieuwe mantel van 1 tot en met 31 mei in de Mariakapel en vanaf volgend jaar jaarlijks tijdens de vastenperiode. ,,Deze mantel van Hoop en Troost zal een symbool zijn van ons vertrouwen in Maria, dwars door alle onzekerheden heen’’, aldus plebaan Vincent Blom op 25 januari tijdens een presentatie van een proeflap. ,,De echte mantel ligt nu in een kluis’’, vertelde Luyten. “,Zoals zoveel mensen ging ik tijdens de lockdown de natuur in om te wandelen. Daar zag ik vooral veel fluitenkruid. Ik heb er foto’s van gemaakt en verwerkt in de mantel.’’ In de mantel is ook een Latijnse tekst verwerkt. Het gaat om de zin ora pro nobis (bid voor ons zondaars).,,De tekst is aan de buitenzijde in spiegelbeeld te lezen. Het is alleen aan de binnenkant gewoon leesbaar. Dat is bedoeld voor degenen die symbolisch beschutting zoeken onder de mantel.’’
27-01-2022
De Groene Kathedraal van Marinus Boezem zou een ruïne worden, maar bodemverzorging en bomenaanplant houden het landschapskunstwerk de komende decennia in stand. Toef Jaeger sprak Arjan Zoontjes van Zoontjes Boomprojecten, dat verantwoordelijk is voor het herstel. Zoontjes is erbij betrokken sinds door de kunstenaar, de gemeente Almere, de provincie Flevoland, Staatsbosbeheer en Land Art Flevoland besloten werd de Groene Kathedraal langdurig te behouden. “Trots wijst hij naar de omgeving en de restjes hout op de grond. „Dat is het spanningsveld bij een landschapskunstwerk: het moet veilig zijn voor de bezoekers, maar voor de natuur wil je afgebroken takken en holtes, die zijn ideaal voor dieren en insecten.” Klimaatverandering zal niet echt een probleem worden, schat Zoontjes in.
27-01-2022
Springen tussen talen of culturele identiteiten; het wordt ook wel ‘code-switching’ genoemd. De werken in To be like water verbeelden verschillende vormen van verspringing; een kakafonie van woorden, beelden en geluiden is het resultaat. Lena van Tijen bezocht de tentoonstelling en werd rondgeleid door Kris Dittel, die de expo heeft ontworpen en gecureerd in opdracht van Sculpture International en die nu te zien is bij TENT in Rotterdam. Meerdere keren is de toonstelling uitgesteld.
27-01-2022
Hoe willen Nederlandse filmpodia het publiek in aanraking brengen met kwaliteitsfilm? Drie filmtheaters en Cineville vertellen hoe de coronacrisis bijdraagt aan de herwaardering van fysiek filmbezoek.
27-01-2022
Voor de Nederlandse audiovisuele sector is een COVID-19 protocol opgesteld, bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de verschillende soorten audiovisuele producties. De huidige versie (8.0) sluit aan bij de actuele overheidsmaatregelen. Werkzaamheden ten behoeve van professionele AV-producties worden door de overheid aangemerkt als reguliere bedrijfsactiviteiten en kunnen worden voortgezet. Het is vanaf 26 januari 2022 onder voorwaarden weer toegestaan publiek toe te laten bij opnames van AV-producties.
27-01-2022
In 2022 wordt de Elise Mathilde Essay Prijs voor de vierde keer uitgeloofd. Ditmaal voor een essay op het gebied van de Nederlandse letterkunde. De essayprijs is genoemd naar Elise Mathilde (Hilda) van Beuningen (1890-1941) die haar vermogen naliet aan de in 1935 door haar opgerichte Stichting Elise Mathilde Fonds dat sociale, culturele of ideële doelen ondersteunt. Deze prijs is per 1 januari 2018 ingesteld op initiatief van de Stichting in samenspraak met de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden en in nauwe samenwerking met het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap en het Genootschap Onze Taal. Het betreft een prijs voor een essay dat beurtelings ligt op het gebied van de Nederlandse letterkunde, taalkunde en geschiedenis. Het overkoepelende thema is ‘De eigen natie in kosmopolitisch perspectief’. Toegespitst op de Nederlandse letterkunde, die in 2022 aan de beurt is, luidt de vraag: wat is de rol van de schrijver in een mondiale pandemie? De inzending mag maximaal 2000 woorden bevatten. Het winnende essay zal worden gepubliceerd op de website van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en in het Jaarboek van de Maatschappij. De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 10.000 euro. Deelname staat open voor iedereen. Inzenden kan tot uiterlijk 1 mei 2022.
27-01-2022
Lezers kochten in 2021 totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 647 miljoen euro. De afzet groeide met 5% en is daarmee de hoogste in tien jaar tijd. De boekenmarkt is in omzet met 8% gegroeid. De verkoop van kinderboeken en non-fictie steeg het sterkst. Bij het online verkoopkanaal is de afzet met 19% gegroeid, het fysieke verkoopkanaal laat echter een krimp zien van 7%. Terwijl de boekenmarkt dus groeit laat de verkoop via het fysieke verkoopkanaal daling op daling zien. De verplichte winkelsluiting de eerste maanden van 2021 en vlak voor kerst heeft er ingehakt. In vergelijking met 2019 – het laatste ‘normale jaar’ – is de afzet in de fysieke boekwinkel in 2021 16% lager en de omzet 15% lager. Toch is de consument loyaal aan de fysieke boekwinkel. Tussen de twee lockdowns in (week 17 tot en met 50) werden in 2021 méér boeken gekocht dan in dezelfde periode in 2019 en 2020. Dat zijn de belangrijkste marktcijfers van de boekensector over het jaar 2021, die KVB Boekwerk, kennis- en innovatieplatform voor de boekensector, op 27 januari publiceerde.
27-01-2022
Protocol/aanvullende richtlijnen voor de koorsector. Een update door Koornetwerk Nederland van 26 januari. Koren mogen weer uitvoeringen geven voor een publiek met zoveel mensen op 1,5 meter afstand als er in de ruimte passen. Dat komt ongeveer neer op een derde van de capaciteit. Het coronatoegangsbewijs en een vaste zitplaats is verplicht voor dat publiek. Uitvoeringen met publiek mogen plaatsvinden tussen 05.00 en 22.00 uur.
27-01-2022
De KNMO heeft naar aanleiding van de coronapersconferentie van 25 januari een update van het ’Protocol bescherming en veiligheid leden, bezoekers en medewerkers amateurmuziekverenigingen bij activiteiten/ repetities’ gezet.
27-01-2022
Tijdens Dansjacht ging een spannende selectie van lokaal en nationaal danstalent naar buiten om ons opnieuw tot de omgeving en elkaar te verhouden. Met professionele en amateurdans, urban, circus en hedendaags, werd getoond dat de publieke ruimte weer een plek kan worden van vrijheid, verbeelding en ontmoeting. In de aftermovie kan men de 11 pop-up performances in de Tilburgse Piushaven nogmaals zien schitteren. Artistiek coördinator Lisa Reinheimer vertelt meer over dans in de publieke ruimte, over de Being There onderzoeksweken en over de ambities voor de komende jaren. Filosoof en schrijver Arthur Kok geeft zijn eigenzinnige woorden aan de dans, het water, de uitgelaten honden en de scootmobiels die hij zag op deze zonnige 17e oktober 2021.
27-01-2022
Het leven in Noord-Brabant van de laatste anderhalve eeuw is vastgelegd in honderdduizenden foto’s en films, zowel van professionele fotografen en filmmakers als van amateurs. De website BrabantinBeelden maakt een selectie uit dat enorme aanbod, combineert foto’s en films over een bepaald onderwerp en vertelt het verhaal erachter. Met elkaar geven de beelden én verhalen een inkijkje in het Brabantse leven van alledag, maar ook dat van bijzondere dagen.
27-01-2022
Het platform Kunsteducatie.nl is onlangs online verschenen, en het is nu al de plek waar scholen in het primair en voortgezet onderwijs terecht kunnen voor culturele activiteiten. Waar scholen een tijdlang op zichzelf aangewezen waren voor de invulling van Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), daar groeien de mogelijkheden dankzij de heropening van de cultuursector. Voor een diverse en gebalanceerde invulling van de cultuureducatie is soms enige inspiratie gewenst. Die inspiratie kunnen scholen vanaf nu opdoen op het platform.
27-01-2022
Als kind ging Vincent Koreman met zijn vader naar de actiefilm 20.000 Leagues under the sea, gevuld met zeemonsters, ontploffingen en laserstralen. Een magische en onvergetelijke gebeurtenis! 44 jaar later valt hem op dat veel filmeducatie zich richt op de werkelijkheid: op registratie, documentaire. Maar is film ook niet belangrijk om het onmogelijke te verbeelden?
27-01-2022
De gebeurtenissen bij The Voice of Holland heeft in alle groepen van de samenleving de aandacht voor ongewenst (seksueel) gedrag weer op scherp gezet. Nu het weer zo’n actueel onderwerp is, zullen ook muziekverenigingen zich wellicht afvragen of grensoverschrijdend gedrag bij hen kan voorkomen. En wat doen verenigingen om de veiligheid van hun leden te waarborgen?
27-01-2022
Opnieuw heeft de stichting Breda Cultureel een streep gezet door de Bredase Cultuurnacht. Die was vanwege de pandemie al van 29 januari verschoven naar 19 maart. In plaats daarvan werkt de stichting nu, samen met de gemeente Breda, een alternatief plan uit om voor de zomervakantie in Breda vier Culturele Zondagen te houden. Idee is dat in april, mei, juni en juli cultuurmakers zich op een zondag in en rond het centrum van Breda presenteren. Zowel binnen als buiten.
27-01-2022
De evenementenbranche heeft op 26 januari een brandbrief gestuurd aan het kabinet. Hierin roepen onder meer organisaties als de Alliantie van Evenementenbouwers en de Vereniging van Evenementenmakers en directeuren van ID&T Groep, MOJO, KNVB en UnMute Us op tot meer duidelijkheid en een ‘helder plan’. Het kabinet maakte op 25 januari bekend dat evenementen tot 1250 bezoekers weer mogen, maar dat daarbij een vaste zitplaats verplicht is. Net als het dragen van een mondkapje, behalve op de zitplaats. Festivals mogen nog niet doorgaan. De maatregelen gelden zes weken. De sector voelt zich ‘niet serieus genomen’, schrijft de branche in de brief aan het kabinet. ,,We kunnen niet weer zonder enig perspectief een traject ingaan dat wekenlang of maandenlang gaat duren. Er moet nu echt vanuit ‘Den Haag’ een helder plan met einddatum en duidelijke criteria worden afgegeven om open te kunnen.” Het geduld is op en ook financieel ‘is de rek er helemaal uit’. Daarom willen de briefschrijvers snel met het kabinet in gesprek over de voorwaarden voor een stapsgewijze heropening.
27-01-2022
Limburgse zzp’ers die werkzaam zijn in de cultuur- en creatieve sector kunnen binnenkort een aanvraag voor financiële steun indienen bij het Huis voor de Kunsten. In totaal is er 245.000 euro beschikbaar voor mensen die niet in aanmerking komen voor landelijke steunregelingen die vanwege de coronapandemie in het leven zijn geroepen. Het geld is beschikbaar gesteld door de provincie Limburg, het Huis voor de Kunsten zorgt voor de afhandeling van de aanvragen. De regeling is bedoeld voor culturele en creatieve zzp’ers die tussen 1 november 2021 en 27 maart 2022 inkomstenderving hebben (gehad) vanwege de coronacrisis én niet in aanmerking zijn gekomen of komen voor andere steunmaatregelen. De provinciale regeling spitst zich toe op makers, artiesten en artistiek begeleiders die als zzp’er werkzaam zijn in de amateurkunst- en/of carnavalssector en zzp’ers die als conceptontwikkelaar of facilitair uitvoerder actief zijn in de kunsten-, erfgoed-, creatieve en carnavalssector.
27-01-2022
Het Chassé Theater in Breda opent op 30 januari weer de deuren. Het theater mag net als alle andere theaters in Nederland sinds 26 januari open, maar krijgt het op korte termijn niet voor elkaar. Directeur Ruud van Meijel: ,,Veel artiesten hebben voorstellingen geannuleerd, omdat ze met 400 mensen in de zaal niets verdienen. Daarom hebben wij woensdag, donderdag en zaterdag geen voorstellingen.” Chassé Cinema blijft ook dicht. ,,Films kun je sneller regelen, maar ik ga niet alleen voor de bioscoop de verwarming aanzetten. We doen alles tegelijk open. En dat is zondag met Wibi Soerjadi.”
27-01-2022
De 1,5 meter afstand - ofwel een derde van de zaalcapaciteit benut - maar ook hoeveel kaartjes zijn er al verkocht en hoeveel voorstellingen van de tour zijn er al gespeeld. Of juist niet? En hoe zit het met de beschikbaarheid van (be)spelers en technici? De looptijd van productiecontracten, de huurtermijn van het licht, zzp’ers die iets anders zijn gaan doen. Allemaal factoren die nu de theaters weer open mogen een rol spelen bij de afweging om een productie wel of niet door te laten gaan. De theaters gaan open, maar het betekent nog niet dat er meteen overal opgetreden wordt. Door verschillende geplande voorstellingen gaat alsnog een streep. Tilburger Arijan van Bavel die samen met Bas Muijs en Sabine Beens op 25 januari in De Blauwe Kei in Veghel Wie Slaapt Er Op De Bank? zou spelen. “Als kleine vrije producent moeten we sowieso meer dan een derde van de zaal bezet hebben om uit de kosten te komen. We hadden vijftig voorstellingen gepland staan. Een aantal ging eerder al niet door. Globaal moeten we 40 tot 45 keer spelen wil het rendabel zijn. Er zijn negen mensen bij Theater van de Klucht betrokken die een boterham moeten verdienen.’’ Dan maar wijs wachten tot volgend seizoen en in de tussentijd een ander baantje zoeken. ,,Ik heb een psychologische opleiding gevolgd en werk op verschillende plekken als dramatherapeut. Dat had ik zonder corona nooit gedaan. Anderen zijn aan de slag gegaan in de horeca, uitvaartbranche en bij een tandartsenpraktijk. Ook leerzaam en een bron van inspiratie. Ik zie al gebeuren dat onze volgende voorstelling zich bij de tandarts afspeelt.’’ ,,Met name bij grotere producties, waarbij meer mensen betrokken zijn, is er een heel setje afwegingen te maken. Sinds de coronacrisis is het overleg tussen podia en producenten gethematiseerd (corona) en geïntensiveerd. Die twee partijen hebben elkaar nodig’’, zegt Harry Vermeulen van De Blauwe Kei in Veghel. ,,Wij als theater kunnen snel schakelen. Waar het om gaat is de vraag wat kunnen bespelers - zijn ze ver genoeg klaar om op te treden, halen ze er hun dagkosten uit - en wat wil het publiek? Heeft dat zin om te komen?’’
27-01-2022
Boris van der Ham, voorzitter van de Vereniging Vrije Theater Producenten (VVTP), legt uit waarom een compensatie voor producenten nodig is. 'In een theater kun je niet zomaar iets aanzetten, zoals in een bioscoop. Je moet ook repeteren, kaarten verkopen en de meeste voorstellingen duren tot 23.00 uur. Het is logistiek lastig om zomaar eerder te beginnen met een voorstelling.' 'De anderhalvemeterregel is ook echt killing. Je speelt dan voor maar dertig procent van de zaal en dus ook de omzet. Daarnaast wordt het merendeel van de theaters (70 procent, red.) bespeeld door niet-gesubsidieerde theaterproducenten. En dan kom je met deze omzet gewoon niet uit. Hierdoor zal in de praktijk maar heel weinig gespeeld worden', verwacht Van der Ham.
27-01-2022
VSCD heeft het protocol Theaters en Concertzalen aangepast, n.a.v. de versoepelingen van de coronamaatregelen per 26 januari.
27-01-2022
De Zaak Nu heeft het Protocol bescherming en veiligheid medewerkers en bezoekers presentatie- en postacademische instellingen aangepast op basis van de coronamaatregelen die per 26 januari gelden.
27-01-2022
Musea mogen per 26 januari 2022 hun deuren weer openen voor het publiek dat zij na de vierde verplichte sluiting een kleine zes weken niet hebben kunnen ontvangen. Het Museumprotocol is door de Museumvereniging aangepast. Op basis van nieuwe inzichten van het RIVM kunnen aanpassingen van het protocol noodzakelijk blijken.
27-01-2022
Zelfstandigen in de cultuursector hebben het zwaar; het werk valt in de lockdowns grotendeels weg en de coronasteun blijft hangen bij de instellingen. Hoe komen ze rond? NRC sprak met fotograaf Eline Benjaminsen, acteur en regisseur Michaël Bloos, altviolist en theatermaker Esther Apituley, coördinator theatertechniek Arthur Duijzers over hun huishoudboekje.
27-01-2022
De coronacrisis is nog niet voorbij. De beperkende maatregelen werken lang door op de maatschappij in het algemeen en de cultuursector in het bijzonder. De cultuursector is met ingrijpende veranderingen geconfronteerd en heeft veel schade opgelopen. Gemeenten hebben een grote rol in én veel belang bij het duurzaam in stand houden van de lokale culturele infrastructuur. De noodsteun die gemeenten, met de hulp van het rijk, hebben verstrekt, hebben de sector deze crisis grotendeels laten overleven. De sector verdient nu ook aandacht, zorg en ondersteuning om zich te kunnen herstellen. Er liggen ook veel kansen voor transities, om positieve ontwikkelingen aan te jagen waar de coronacrisis een katalysator voor is. De VNG brengt daarom een tweede gids uit in het kader van corona, cultuur en gemeenten. Hiermee wil de VNG gemeenten informeren en inspireren bij het herstel en de transitie van de lokale culturele infrastructuur. De gids, opgesteld op verzoek van de VNG door Berenschot, behandelt een aantal relevante beleidsthema’s. Naast een overzicht van de effecten van noodsteunmaatregelen gaat de gids onder meer in op veranderingen in vraag en aanbod, op digitalisering en op de culturele arbeidsmarkt. Ook worden er scenario’s en perspectieven geschetst voor de podiumkunsten, amateurkunsten, cultuureducatie, musea en bibliotheken. De gids sluit af met 10 aanbevelingen aan gemeenten om concreet te sturen op herstel en transitie van de lokale culturele infrastructuur, die kunnen worden vertaald naar gemeentelijk beleid en steunmaatregelen.
27-01-2022
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) roepen het kabinet op om snel met een langetermijnvisie op het coronavirus te komen. "Corona gaat niet meer weg. We zullen moeten leren leven met het virus en dat betekent dat bestrijding van het virus ook niet meer het enige is dat telt bij de aanpak van deze crisis", staat in het advies. "De coronapandemie en de maatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het virus in te dammen, hebben het maatschappelijk leven diepgaand ontwricht." Volgens het SCP en de RVS heeft de pandemie onder meer de capaciteitsproblemen in de zorg en de kansenongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Daarom moet nu niet alleen gekeken worden naar toe- en afname van de verspreiding van het virus, maar ook naar de sociale ontwikkelingen. Transparantie over de waardenafweging is daarbij belangrijk. "Neem als uitgangspunt bijvoorbeeld het openhouden van het onderwijs en hou rekening met onderwijsachterstanden en de mentale gezondheid van jongeren. Betrek daarbij ook sociologen, economen, gedragsexperts, geesteswetenschappers, ethici en ervaringsdeskundigen."
27-01-2022
Het kabinet gaat in overleg met de nachthoreca om te kijken of deze gelegenheden geholpen zouden zijn met 1G-beleid. Dat heeft minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers toegezegd tijdens het coronadebat op 26 januari. "Nee, het is niet meer verrassend, en toch doet het elke keer weer pijn", zei Pieter de Kroon tegen NU.nl als reactie op het uitblijven van versoepelingen voor het nachtleven. De Kroon is eigenaar van Chicago Social Club in Amsterdam en ook voorzitter van het Overleg Amsterdamse Clubs (OAC), waarin zich zo'n 25 clubs hebben verenigd. "De algemene tendens is dat we het gewoon niet zo goed snappen. Het is ontzettend slecht gesteld met de mentale gezondheid van onze doelgroep, begintwintigers, die daardoor zelf illegale feesten gaan organiseren. Dan is het een beetje naïef om ons dicht te houden, terwijl het uitgaan bij ons juist in een veilige omgeving gebeurt. Voor ouders is het ook van belang dat ze weten waar hun kinderen uithangen."
27-01-2022
Een overzicht van de moties aangenomen tijdens het coronadebat op 26 januari. Een verslag van het debat.
27-01-2022
Het kabinet heeft op 25 januari de voorwaarden bekendgemaakt voor de heropening van bioscopen en filmtheaters. De eerdere blijdschap van de filmsector over de versoepelingen is volledig verdrongen door het ongeloof over de aangekondigde beperkingen. In een reactie stellen de Nederlandse Vereniging en Bioscopen en Filmtheaters (NVBF), Filmdistributeurs Nederland (FDN), Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) en Vereniging van Nederlandse Content Producenten (NCP) dat met deze voorwaarden voor heropening de verwachte impact op de bezoekcijfers zeer negatief is. Evenals voor de doorwerking in de hele keten van productie, distributie tot exploitatie. “Filmbezoek speelt zich voor meer dan 80% in de avonduren af. Met een sluitingstijd van 22.00 uur en de stapeling van maatregelen kan er in de meeste gevallen slechts één voorstelling met 30% publiekscapaciteit worden getoond in plaats van twee voorstellingen. Gevolg is dat ‘de stapel films’ die nog moet worden uitgebracht blijft groeien en dat investeringen van distributeurs verloren gaan. Daarmee zijn er onvoldoende middelen om in de productie en promotie van nieuwe films te investeren. De ontwrichting van de hele keten zet met deze maatregelen onverminderd door zonder duidelijk zicht op compensatie. Dit zal verstrekkende gevolgen hebben voor de diversiteit van het filmaanbod in het algemeen en de Nederlandse film in het bijzonder.” De av-sector roept op dat bioscopen en filmtheaters ook na 22.00 uur open mogen. Tevens roept av-sector op te mogen openen met de QR-code/3G of de 1,5m maatregel en niet de combinatie van de twee. De sector wil consistent beleid en verwijst naar het openings- en herstelplan van de Taskforce Culturele en Creatieve Sector.
27-01-2022
Omroep Brabant sprak met Brabantse poppodia en festivals. Een doorn in het oog is het gebrek aan perspectief. “We hoopten dat dit nieuwe beleid drie weken zou duren, maar de overheid heeft het over een termijn van zes weken. Dat is te lang voor ons. Bovendien: na die zes weken moeten we waarschijnlijk nog steeds iedereen op een stoel neerzetten. Voordat we écht openkunnen is het misschien al wel april. En dan klagen mensen dat jongeren zich niet laten vaccineren. Waarom zouden ze? Alle leuke dingen zijn dicht”, zegt directeur Frens Frijns van 013 in Tilburg. ,,De versoepelingen zijn een stap in de goede richting, maar we hadden gehoopt dat de stap al groter zou zijn", reageert directeur Chris Seijkens van festival Paaspop in Schijndel in het Brabants Dagblad. Hij is optimistisch :,,Ik ga er vanuit dat er tussen nu en Pasen nog meer versoepelingen komen. Het gaat de goede kant op. Het aantal besmettingen steeg heel hard met de komst van omikron, maar kan ook weer heel snel dalen. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze al over de piek heen. Daarom gaan we ervan uit dat Paaspop gewoon kan doorgaan met Pasen. En op die datum hoort Paaspop ook thuis.” De wintereditie van Ploegendienst, het house- en technofestival op het parkeerterrein naast het NAC-stadion in Breda, gaat op 27 en 28 januari definitief niet door. ,,Zie je het al voor je, zo'n festival waar iedereen moet zitten? Totaal onrealistisch‘’, zegt organisator Tijn Kapteijns.
27-01-2022
De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies (VSCD) is tevreden dat de weg naar heropening van de cultuursector is ingeslagen door het kabinet. De beperkingen zijn voor theaters echter nog altijd te groot om het publiek een volwaardige avond uit te bezorgen. Met name de 1,5 meter eis (maximaal 30% van het publiek) en de sluitingstijd van 22:00 uur maken het veel podia onmogelijk het publiek een goed aanbod te doen. Het regent annuleringen van voorstellingen die hierdoor niet rendabel zijn, of langer dan twee uur duren. De VSCD roept op 25 januari het kabinet op over drie weken de beperkingen op te heffen volgens het Openingsplan van de cultuursector. Op 27 januari zegt een woordvoerder van VSCD tegenover NU.nl dat een sluitingstijd van 23.00 uur in plaats van 22.00 uur heel veel verschil zou maken, omdat theaters op die manier meer voorstellingen zouden kunnen draaien. Bovendien kunnen voorstellingen dan doordeweeks later beginnen, zodat het publiek gemakkelijker na het werk naar een voorstelling kan komen kijken. Een extra uur speeltijd maakt vooral uit voor de grotere producties, zegt de VSCD-woordvoerder. "Die duren zo'n twee tot drie uur en zijn niet zo makkelijk te verschuiven. Dat heeft ook met het publiek te maken, dat overdag aan het werk is en vaak vanuit andere steden of dorpen naar het theater moet reizen."
27-01-2022
De agenda’s van veel poppodia geven een dag na de persconferentie een treurig beeld. Veel shows die stonden gepland voor de komende dagen en weken worden opnieuw uitgesteld of afgelast. Een optreden van Blaudzun in TivoliVredenburg, eind deze week, werd weer verplaatst. Volgens Eva Huisman van het Utrechtse podium is zo’n show met het huidige pakket aan maatregelen niet te organiseren, hoezeer het publiek ook snakt naar muziek. ‘Dat kon bij een vorige heropening wel, toen de afstandsregel kon worden losgelaten dankzij de coronacheck. Dit Blaudzun-concert was al uitgesteld. Willen we deze show terugschroeven naar een derde zaalcapaciteit, dan moeten we ruim dertienhonderd kaartkopers opnieuw teleurstellen. Daar komt nog bij dat we dan financieel helemaal niet uitkomen. En dat grotere shows van artiesten niet bedoeld zijn voor een klein, zittend publiek.’ Hoe staan aantal poppodia in de versoepelingen die op 25 januari bekend werden? 3voor12.vpro verzamelde reacties vanuit de popsector op de strikte randvoorwaarden van de heropening. De Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) zegt in een reactie op de versoepelingen ‘We worden ‘blij’ gemaakt met een dode mus’
27-01-2022
De Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) is gematigd enthousiast over de heropening van de cultuursector die op 25 januari is aangekondigd. Boven alles zijn de podiumkunstproducenten blij dat er – mede dankzij de krachtige roep om heropening vanuit de sector – weer gespeeld kan worden voor publiek. Tegelijkertijd zorgen de begrenzingen aan de capaciteit en tijd (tot 22.00 uur, placering op 1,5 meter, max. van 1.250 bezoekers) ervoor dat een voorstelling onder de huidige voorwaarden financieel niet uit kan. Deze beperkingen zullen de NAPK gezelschappen en ensembles er niet van weerhouden om te spelen. De wens om het publiek weer live te mogen begroeten is groot. Voor de producenten is het van het grootste belang dat de politiek de garantie geeft dat de podia vanaf nu structureel openblijven, zodat de sector serieus kan werken aan herstel en het publiek weer live deelgenoot kan zijn van mooie voorstellingen en concerten. Daarbij blijft financiële ondersteuning voor producenten en podia noodzakelijk tot er weer voor volle zalen gespeeld kan worden
27-01-2022
De sector podiumkunsten reageert met gemengde gevoelens op de versoepelingen die premier Mark Rutte en minister Ernst Kuipers op 25 januari hebben bekendgemaakt. De versoepelingen maken het"haast onmogelijk iets zinnigs te ondernemen", stelt Berend Schans, directeur van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). De concerten en evenementen die georganiseerd kunnen worden, zullen volgens de branchevereniging, die locaties als 013, Doornroosje, Effenaar, TivoliVredenburg en Paradiso vertegenwoordigt, veelal economisch niet rendabel zijn. De evenementensector spreekt over een "onwerkbare en nietszeggende stap". Unmute Us, een samenwerkingsverband van de evenementen- en festivalsector, stelt dat de versoepelingen "de facto betekenen dat de evenementen- en nachthorecabranche als enige volledig op slot blijven". De club eist daarom van het kabinet binnen twee weken een plan waarin duidelijk wordt dat alle evenementen en nachthoreca op korte termijn weer open kunnen op volledige capaciteit. Initiatiefnemer Jasper Goossen verwijst daarbij naar de Fieldlab-evenementen, die hebben aangetoond dat evenementen veilig georganiseerd kunnen worden. Blijft dat uit, dan zijn ze van plan "grootschalige acties" te organiseren. "Indien het plan er niet komt, zullen we - net als de horeca onlangs - overgaan bijvoorbeeld tot opening op eigen initiatief als protest", aldus Goossen. De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies (VSCD) is tevreden dat de weg naar heropening van de cultuursector is ingeslagen door het kabinet. De beperkingen zijn voor theaters echter nog altijd te groot om het publiek een volwaardige avond uit te bezorgen.
27-01-2022
“ Men is blij dat de weg naar heropening is ingeslagen, maar de beperkende maatregelen vormen, met name voor de podiumkunsten en de bioscopen, nog een groot obstakel en de financiële onzekerheden zijn groot. Voor de pop- en evenementensector en het nachtleven bieden de versoepelingen nog geen enkel soelaas.” Aldus Kunsten’92 in reactie op de versoepelingen. “De stapeling van beperkende maatregelen maakt het vooral voor podia en bioscopen heel moeilijk om zakelijk en artistiek verantwoord te kunnen werken. De combinatie van de sluitingstijd om 22.00 uur en de capaciteitsbeperking tot 30% is zwaar verliesgevend en maakt het onmogelijk om twee concerten of vertoningen met een beperkte bezetting per avond te doen.” De Taskforce culturele en creatieve sector roept het kabinet dan ook op om de sluitingstijd van 22.00 uur voor podia en bioscopen zo snel mogelijk los te laten. Bovendien voorkomt dit publieks- en handhavingspieken op het moment dat tegelijkertijd alle restaurants, cafés, bioscopen, concertzalen en theaters sluiten, op plekken waar deze voorzieningen allemaal aanwezig zijn. Ook dringt de Taskforce er bij het kabinet opnieuw op aan om parallel aan het bekendmaken van maatregelen duidelijkheid te bieden over compensatie die alle instellingen, producenten en werkenden bereikt. Tenslotte vraagt de Taskforce om de anderhalve meter in combinatie met het Coronatoegangsbewijs zo snel mogelijk los te laten en culturele locaties die publiek ontvangen de keuze te geven. De sector heeft bewezen veilig en professioneel te kunnen handhaven.” De Taskforce verwijst naar de routekaart voor heropening, die op 19 januari werd gepubliceerd.
27-01-2022
Theaters, bioscopen en concertzalen kunnen vanaf 26 januari weer gedeeltelijk open tot 22.00 uur. Wel gelden hier een aantal beperkende maatregelen, zoals het tonen van een coronatoegangsbewijs, 1,5 meter afstand en een mondkapjesplicht bij het lopen. Ook musea en monumenten kunnen weer open en hierbij geldt naast vertoon van het coronatoegangsbewijs en het dragen van een mondkapje, maximaal 1 bezoeker per 5 vierkante meter.
25-01-2022
Het is tegenwoordig niet alleen moeilijk om een woonruimte te vinden in de grotere steden, ook tentoonstellingsruimte is moeilijk te vinden. Manuela Zammit sprak met twee Amsterdamse initiatieven die binnenkort uit hun huidige ruimte worden gezet: De Appel, en P/////AKT, en een die opstond om tegen de situatie te protesteren: Pak Mokum Terug. Begrijpt Amsterdam wat ze verliest als deze kunstruimtes gedwongen worden de stad te verlaten?
25-01-2022
Maurits de Bruijn schreef een essay over intergenerationeel trauma en hoe zich dit manifesteert in het lichaam. Hij kijkt daarin naar het doorgegeven trauma van zijn moeder, die de Holocaust overleefde, en waar zijn eigen lichaam nog steeds op reageert. Een essay over trauma, EDMR therapie, overleven en oude Griekse klaagzangen. Van belang in zijn artikel is de performance van Alexis Blake, waarmee zij de Prix de Rome won. Dit is het vijfde artikel in de serie Lichaam en (on)Macht, waarin ArtEZ studium generale en Mister Motley dieper in dit onderwerp duiken. Hoe kijken wij in de huidige samenleving naar ons lichaam? Waar ligt haar kracht en waar is zij kwetsbaar? De Bruijn is schrijver en redacteur bij kunstmagazine Mister Motley. Op 2 februari organiseren ArtEZ studium generale en Mister Motley een online lunch event in het kader van het jaarthema Lichaam en (on)macht met schrijvers Francine Oomen en Maurits de Bruijn over intergenerationeel trauma.
25-01-2022
“We leven in een tijd waarin klimaatvraagstukken en arbeidsongelijkheden om verandering vragen. In het licht van deze vraagstukken zet de Prix de Rome Architectuur 2022 aan tot het heroverwegen en herontwerpen van ruimtelijke praktijken. Als gevolg van het kapitalisme, kolonialisme en imperialisme zijn ecosystemen massaal beschadigd, vernietigd of verloren gegaan. Architectuur is daar medeplichtig aan. Hoe reflecteren architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten hierop en op wat voor manier kunnen zij hun werkwijze herformuleren om deze erfenis te ontkrachten?” De nieuwe editie voor de Prix de Rome Architectuur 2022 is van start gegaan. Architecten, landschapsarchitecten en stedenbouwkundigen kunnen meedingen en reageren op het thema en de opdracht. Het thema van deze editie is Healing Sites. Deadline voor deelname is 4 maart. De Prix de Rome Architectuur wordt dit jaar georganiseerd door het Mondriaan Fonds in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie NL en in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De presentatie wordt georganiseerd in samenwerking met Het Nieuwe Instituut.
25-01-2022
Kleine filmvertoners die zonder winstoogmerk wel films vertonen: Nederland kent er vele tientallen. Ze zijn niet zeven dagen in de week actief, bijvoorbeeld omdat ze de zaal delen met een schouwburg of poppodium, en vertonen films niet altijd met professionele apparatuur. Ze kunnen geen lid worden van de NVBF vooral omdat ze niet aan de technische eisen van toetsing voldoen. Daarmee lopen deze kleine zelfstandigen steun en advies mis. Om hier wat aan te doen is nu de Vereniging van Filmhuizen opgericht: een organisatie die opkomt voor de belangen van de kleine filmvertoner. In een op 24 januari verspreid persbericht van de VVF wordt gesproken over het opvullen van een hiaat. ‘Het ontbrak in Nederland nog aan een kennis- en lobbyplatform specifiek voor de kleinere filmvertoners die zich vooral in kleinere steden en dorpen bevinden. Deze vertoners hebben andere belangen, andere werkwijzen en begeven zich in een andere omgeving dan de bioscopen en de dagelijks vertonende grootstedelijke filmtheaters. Dat levert andere mogelijkheden maar ook problemen op, en dat vraagt om een andere benadering.’
25-01-2022
Culturele en creatieve instellingen kunnen een HR-voucher ter waarde van € 20.000 aanvragen voor ondersteuning bij hun HR- en organisatiebeleid. De aanvraagmogelijkheid staat open voor organisaties die door een van de zes rijkscultuurfondsen zijn ondersteund. In deze (tweede) aanvraagronde is zowel de groep mogelijke aanvragers als het budget verruimd. Met de voucher kan een instelling voor maximaal € 20.000 een HR-adviseur inhuren, die verder helpt met de HR-vraagstukken in de organisatie. Bijvoorbeeld voor advies over verschillende Fair Pay contractvormen, de ontwikkeling en de uitvoering van het opleidingsbeleid voor de medewerkers of begeleiding bij de uitvoering van diversiteitsbeleid in de organisatie. De HR-voucher is een initiatief van de zes rijkscultuurfondsen en wordt bekostigd door OCW. Het CAOP ondersteunt in de uitvoering. Kan een instelling een HR-voucher aanvragen, als een eerdere aanvraag al gehonoreerd is? Ja, dat kan. Houd er dan wel rekening mee dat het maximaal aan te vragen bedrag (€ 20.000, -) verminderd dient te worden met het eerder toegekende bedrag. Eerdere aanvragers kunnen vanaf 21 februari aanvragen omdat de eerste vier weken nieuwe aanvragers voorrang krijgen. Aanvragen kunnen het gehele jaar worden ingediend en worden behandeld op volgorde van binnenkomst zolang het budget strekt. Nieuwe aanvragers die voor 21 februari 2022 hun verzoek bij CAOP indienen, krijgen daarbij voorrang op organisaties die in 2021 al een HR-voucher ontvingen.
25-01-2022
De evenementenbranche hekelt de nieuwe heropeningsplannen van het kabinet en noemt deze slecht voor de geloofwaardigheid en het draagvlak.Jolanda Jansen reageert namens de Alliantie van Evenementenbouwers: “Wij schieten hier echt niets mee op. Deze versoepelingen zijn misschien bedoeld als een eerste stap in de goede richting, maar het is een veel te kleine, onwerkbare en daarmee nietszeggende stap. De opeenstapeling van beperkte openingstijden, de beperkte capaciteit op 1250 bezoekers, vaste zitplaatsen, 1,5 meter en een CTB maakt het onmogelijk iets te organiseren. Het is een farce.” De Alliantie stoort zich ook aan het gebrek aan onderbouwing door OMT en kabinet, en het verschuiven van de doelen. Doel van de coronamaatregelen was altijd het beschermen van kwetsbaren en het voorkomen van druk op de zorg. Maar nu die doelen zijn gehaald, worden er plots weer nieuwe doelen gesteld. Dat is slecht voor de geloofwaardigheid en het draagvlak.
25-01-2022
De gevolgen van de coronamaatregelen worden voor evenementen steeds dramatischer. Dat blijkt uit de gegevens van onderzoeks- en adviesbureau Respons. Vanaf de start van de pandemie werden er ruim 7.200 grotere en zeer veel kleinere evenementen geschrapt. Vergeleken met de bezoekaantallen in 2019 mist de sector in de periode van maart 2020 tot en met december 2021 op die grotere evenementen bijna 167 miljoen bezoeken, komt naar voren in het onderzoek. Daarbij zijn de cijfers van de geschrapte of naar 2022 doorgeschoven eenmalige mega-evenementen als Sail Amsterdam, de start van de Vuelta in Utrecht en de Invictus Games in Den Haag niet meegeteld. Willem Westermann van de VVEM: “We maken ons grote zorgen over de toekomst van de sector zolang er geen enkel zicht op de mogelijkheden is voor organisatoren van evenementen in het komend jaar.” Uit een vergelijking tussen het aanbod in 2021 met 2019 blijkt dat de gevolgen voor alle vormen van evenementen groot zijn. In absolute aantallen worden vooral de festivals, publieksbeurzen en concerten zwaar getroffen, zowel in het verlies aan aantallen evenementen als aantallen bezoeken
25-01-2022
Met The Records in Concert ondersteunt Keep an Eye jaarlijks een drietal CD-producties van startende bands in Nederland. Alumni/bands van alle Nederlandse Conservatoria kunnen zich daarvoor inschrijven. Een jury uit de Nederlandse muziekwereld beoordeelt welke jazz-musici in aanmerking komen. De prijs van € 10.000,- per band geeft hen de kans zich professioneel te ontwikkelen en te presenteren. Op 27 januari presenteren de winnaars van Keep an Eye The Records 2020, te weten Marta Arpini, Lucas Santana en Mo van der Does (Motet), hun in 2021 opgenomen album, in het Bimhuis in Amsterdam. Dezelfde avond worden de drie nieuwe winnaars van The Records van dit jaar bekendgemaakt, aan wie volgend jaar de beurt is hun albums te presenteren.
25-01-2022
Fast Forward, het programma van het Fonds Podiumkunsten, biedt talentvolle midcareer makers de gelegenheid hun vleugels internationaal uit te slaan. Zij krijgen de gelegenheid om met toonaangevende buitenlandse producenten een samenwerking aan te gaan. Op deze manier werken de makers aan hun persoonlijke artistieke ontwikkeling, internationale positionering en netwerkverbreding. Johan Gijsen voegde als intendant van het traject Nana Adjoa, TENT, huis voor hedendaags circus, Astrid Boons, Nicole Beutler toe aan de definitieve selectie voor Fast Forward 2. Waarmee zij een volgende stap in hun artistieke ontwikkeling kunnen zetten.
25-01-2022
Dansschooleigenaren halen opgelucht adem nu ze weer les mogen geven. Toch is daar hun probleem niet mee opgelost: de afgelopen twee jaar hebben de meeste scholen amper omzet gedraaid. En compensatie was er nauwelijks, zegt Gudo Cools, voorzitter van de Stichting Dansondernemers Nederland. Er was een gemiddeld leden verlies van 35% door de lockdown
25-01-2022
“Het is niet mals wat er de afgelopen week allemaal boven is komen drijven door het programma BOOS. We zijn, net als vele anderen, wederom geschokt en woedend over het ogenschijnlijke gemak waarmee grensoverschrijdend gedrag plaats kan vinden. Helaas ook nog veel te vaak in ons segment van de culturele sector. Er komen verdrietig genoeg regelmatig klachten bij onze Commissie Veilige werkvloer binnen of we krijgen op andere manieren te horen over seksueel ongewenst gedrag en machtsmisbruik, in al zijn vormen. We zijn vol bewondering voor de vrouwen die zich durven uit te spreken. Ook al moet dat in het donker en met vervormde stemmetjes. Hun verhalen helpen anderen hun eigen verhaal te vertellen. En uiteraard zouden mensen (voornamelijk mannen) met een machtspositie zich veel meer bewust moeten zijn van de rol die ze hebben. Nogmaals willen we jullie, vrouw, man, non-binair, erop wijzen dat je met al je klachten bij ons terecht kan. Als ACT kunnen we zaken niet oplossen, maar we staan klaar om een luisterend oor te bieden en jullie door te verwijzen naar de plekken waar je verder geholpen kunt worden. “ Reactie van Acteursbelangen op de berichten van grensoverschrijdend gedrag bij het tv-programma The Voice. ACT heeft een commissie Veilige Werkvloer die zich bezighoudt met deze kwesties. ACT wijst ook op MORES, het Meldpunt ongewenste omgangsvormen Nederlandse culturele en creatieve sector. Een gezamenlijk initiatief van verschillende verenigingen in de creatieve sector die een veilige plek voor haar leden wil
25-01-2022
Walter Drenth, Managing Director Stage Entertainment Nederland: “Gisteren waren wij in de veronderstelling, dat de versoepelingen van de coronamaatregelen zouden betekenen, dat theaters weer open zouden kunnen met een maximale zaalbezetting van 1.250 bezoekers. Deze ochtend werden wij onaangenaam geconfronteerd met de berichtgeving dat bezoekers op 1,5 meter afstand geplaceerd moeten worden. Dit komt feitelijk neer op zaalbezettingen van 20-30% en dat is voor vele vrije theaterproducenten verliesgevend. Deze ’versoepeling’ brengt ons geen stap verder en betekent in feite een verlenging van de lockdown. Zoals vaker benoemd en bewezen, is het theater veilig te bezoeken. Er is een strenge handhaving op QR-codes in combinatie met ID-bewijs, bezoekers worden geplaceerd, er is uitstekende ventilatie en voldoende ruimte om afstand te houden. We hopen dat het kabinet dit ook inziet en alsnog afziet van de 1,5 meter regel, zodat we met reële voorwaarden onze voorstellingen kunnen spelen.” Onder welke voorwaarden mogen de theaters hun deuren weer openen? Met name de maximale groepsgrootte van 1250 personen in grote zalen, de inachtneming van de 1,5-meter, en de sluitingstijd zijn pijnpunten voor theaters en theatermakers. Volgens Kapsalon Theater-initiatiefnemers Diederik Ebinge en Sanne Wallis de Vries zijn deze maatregelen (financieel gezien) niet werkbaar.
25-01-2022
De Volkskrant sprak met Vanja Kaludjercic en Marjan van der Haar, de tweekoppige directie van het International Film Festival Rotterdam, over de tumultueuze aanloop naar de 51ste editie van het IFFR. “En nu zul je zien dat de theaters woensdag weer opengaan, precies op de dag dat de digitale IFFR-editie aanvangt. Een nachtmerrie? Kaludjercic: ‘Natuurlijk willen wij ook dat de theaters heropenen, dat bioscoophouders hun werk weer kunnen doen, dat de distributeurs hun films kunnen vertonen en dat het publiek weer kan genieten in de zalen. Maar de bijsmaak voor IFFR is bitter, ja.’ Van der Haar: ‘Het zou ons beter uitkomen als de heropening net na het festival is. Dan zitten de mensen nog even thuis en kunnen ze onze prachtige onlineselectie kijken. Maar ja, voor de hele cultuursector hopen wij ook op heropening. Het is zo hard nodig.’
25-01-2022
European Audiovisual Observatory heeft een rapport gepubliceerd over het marktaandeel van de top-100 audiovisuele bedrijven in Europe op basis van gegevens tussen 2016 en 2020. De belangrijkste inzichten op een rij : De top-100 audiovisuele bedrijven in Europe op het gebied van AV diensten tonen weerstand tegen COVID-19 ; De interesse in de Europese AV-industrie door de Verenigde Staten stijgt ; M&A activiteiten (mergers and acquisitions) zijn vergroot door de toename in afname van streamingdiensten als gevolg van de pandemie ; De top AV spelers in Europa zijn eclectisch wanneer het gaat om hun portfolio van de belangrijkste activiteiten ; VOD-platformen blijven het meest geconcentreerd binnen de AV markt in termen van abonnementen ; PSB's (publieke omroepen) zijn verantwoordelijk voor een derde van de wereldwijde kijkgedrag in Europa.
25-01-2022
De culturele sector reageert opgelucht op het bericht dat het kabinet zou hebben besloten tot voorwaardelijke opening van de culturele sector tot 22.00 uur, in plaats van de 20.00 uur die het OMT had geadviseerd. Jeroen Bartelse, directeur van concertzaal TivoliVredenburg en lid van de Taskforce culturele en creatieve sector: „Het is belangrijk dat de sector weer open gaat, daar is de sector zeker gedeeltelijk mee geholpen. Het zou wel logischer zijn om het tijdstip wat verder naar achter te leggen in verband met de spreiding van de uitloop, zodat er minder mensen tegelijk op de been zijn.” De Taskforce publiceerde onlangs een plan voor het veilig permanent (gedeeltelijk) openblijven van de cultuursector, ongeacht de besmettingsgraad. Bartelse benadrukt dat nog niet bekend is wat de voorwaarden voor opening precies zullen zijn, zoals een maximale bezetting of verplichte zitplaatsen. De popsector en de evenementenbranche zijn kritisch.Ze willen de 1,5 meter weg en voor 100 procent open.Het kabinet neemt op 25 januari het definitieve besluit over de maatregelen. Als het kabinet het advies van het OMT overneemt, mogen musea, theaters en bioscopen weer mensen ontvangen. Maar kan dat wel op korte termijn en zitten de artiesten er überhaupt op te wachten om op te treden, als de kans groot is dat de zalen niet op volle capaciteit mogen draaien? NU.nl deed een rondgang.
24-01-2022
De Grote Juryprijs werd toegekend aan Meskerem Mees (België) en de Publieksprijs werd gewonnen door Ladaniva (Armenië). Denise Chaila (Ierland), ?EVA (Hongarije), Mezerg (Frankrijk), Blanks (Nederland), en Alina Pash (Oekraïne) zijn de vijf winnaars van de Music Moves Europe Awards 2022.Dat werd tijdens Eurosonic Noorderslag bekend gemaakt. De winnaars van de Music Moves Europe Award ontvangen elk € 10.000,-. De winnaar van de Grand Jury Award wint een extra groene reischeque ter waarde van € 5.000. De winnaar van de Publieksprijs ontvangt € 5.000. Elke genomineerde krijgt ook de kans om een opleidingsdag bij ESNS bij te wonen om zijn vaardigheden op het gebied van internationalisering van zijn carrière te verbeteren, ter waarde van € 1.250 per artiest. De opleidingsdag Business Education bestaat uit keynotes, bijeenkomsten van deskundigen en trainingssessies.
24-01-2022
De gevolgen van de grilligheid van Covid-19 en de maatregelen om de pandemie in te dammen zijn ook binnen de amateurkunst goed merkbaar. Het kabinet kent daarom 1.4 miljoen extra steungeld toe aan de sector amateurkunst. € 500.000,- extra steun komt ten goede aan 9 landelijke amateurkunstkoepels die rechtstreeks met het amateurveld in contact staan. Het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) begeleidt dit tweede traject en is verantwoordelijk voor de praktische realisatie. Een update van het LKCA over Corona-ondersteuning landelijke koepels amateurkunst.
24-01-2022
De Groningse band The Vices is de winnaar van het Cultuurfonds Pop Stipendium 2022 en ontvangt daarmee het prijzengeld van 10.000 euro. Dit is bekend gemaakt tijdens de online editie van ESNS (Eurosonic Noorderslag). Met dit stipendium beloont het Prins Bernhard Cultuurfonds jaarlijks een veelbelovende artiest of band. Naast The Vices waren GGGOLDDD en Nana Adjoa genomineerd. Zij ontvangen ieder 1000 euro van het Cultuurfonds. De genomineerden werden uitgenodigd een plan te schrijven voor een volgende stap in hun muzikale carrière. Het winnende voorstel van The Vices was zeer concreet: kracht bijzetten aan de release van het volgende album, naast Nederland in ook Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Dat doen ze met een doordacht en getrapt plan waarin hun eigen festival, het ViceFest, ook plaats gaat vinden in Berlijn, Antwerpen en Londen. Daarbij maakt de band gebruik van bestaande en nieuwe internationale contacten waarin de jury alle vertrouwen heeft.
24-01-2022
Het zijn turbulente tijden voor de onafhankelijke filmsector, maar kwaliteit en ambitie blijven hoog in het vaandel staan van het Filmfonds. Met ruimte en extra ondersteuning op de korte termijn biedt het Filmfonds filmmakers continuïteit te midden van de aanhoudende coronapandemie. Sinds de start van de coronacrisis is ruim €49 miljoen extra geïnvesteerd in de filmsector, maakte het Filmfonds op 21 januari bekend tijdens de jaarlijkse sectorpresentatie. Voor de langere termijn richt het fonds zich op verdere kwaliteitsverbetering; met een ambitieuzer speelfilmbeleid wil het fonds de slagkracht van makers en onafhankelijke producenten vergroten. Met de aanvullende coronafinanciering is directe ondersteuning aan makers geboden door in te spelen op acute knelpunten bij films of filmactiviteiten in alle fasen van het maakproces: van ontwikkeling en productie tot vertoning en distributie. Aanvullend ontvingen 116 filmtheaters, bioscopen en filmfestivals extra financiering om de crisis het hoofd te bieden. Speciale nieuwe regelingen zagen het licht, zoals Fast & Furious, Music Mayday en Immerse/Interact XL. Tot nu toe zijn meer dan in totaal 690 projecten gesteund en ruim 15.000 filmprofessionals bereikt. De coronasteun voor de filmsector zal ook in 2022 worden gecontinueerd, o.a. door de steunmaatregel voor productie te verlengen en de garantieregeling pandemie te verbreden. Ook de Full Circle steunmaatregelen voor distributie en vertoning worden verlengd om distributeurs, bioscopen en filmtheaters extra steun te bieden. De presentatie is terug te zien.
24-01-2022
In 2021 ontwierpen de Schrijverscentrale en het Nederlands Letterenfonds drie steunmaatregelen ter ondersteuning van schrijvers. Zij kampen met een serieuze terugval in inkomsten onder meer door het op grote schaal wegvallen van lezingen. Het Letterenfonds stelde € 950.000 beschikbaar om het contact tussen schrijvers en lezers te behouden en optredens van schrijvers te stimuleren. Ruim 1.100 boekhandels, bibliotheken, scholen en andere literaire of culturele organisaties maakten gebruik van de steunmaatregelen, waardoor zo’n 800 beginnende en ervaren jeugdboekenschrijvers en auteurs voor volwassenen fysiek of online hun lezers konden ontmoeten. Bij de drie achtereenvolgende steunmaatregelen werd tot een maximum van € 500 korting op een schrijversbezoek gesubsidieerd. Van de eerste steunmaatregel in het voorjaar, die gelijk een enorme toestroom aan aanvragen op gang bracht, profiteerden vooral basisscholen en jeugdboekenschrijvers. De tweede maatregel richtte zich specifiek op boekhandels en volwassenenauteurs. De derde maatregel Kies je eigen podium in het najaar draaide de rollen om: de auteurs kozen zelf hun podium voor een schrijversoptreden. Anne Zeegers, directeur van de Schrijverscentrale : “Deze tijdelijke steunmaatregelen stelden ons in staat schrijversactiviteiten aan te bieden voor een zeer aantrekkelijk tarief, waardoor organisaties over de streep werden getrokken in deze onzekere tijden toch (online) activiteiten met schrijvers te organiseren. Van de 5.290 (online) schrijversbezoeken waar de Schrijverscentrale voor bemiddelde in 2021 zijn 2.270 schrijversbezoeken mede gefinancierd met de extra subsidie.”
24-01-2022
Een veelbesproken kunstwerk in het Limburgse Gennep is afgebrand in de nacht van 21 op 22 januari. Het gaat om de moderne kapel Panta, onder inwoners ook wel bekend als ‘de balzak’, gemaakt door Atelier van Lieshout. Er is weinig meer over van het polyester kunstwerk, zegt Antoine Achten van Kapellenbaan, het project waar het kunstwerk deel van uitmaakt. Hij schat de schade op 50.000 euro en gaat aangifte doen. Hij spreekt van een aanslag op cultuur. Het kunstwerk in brand steken, noemt Achten ongekend en onvoorstelbaar. ,,Dat raakt aan zoveel waarden. Het ding wordt totaal verkeerd begrepen. Dat kan. Dat je het er niet mee eens bent: soit. Door wat puberjongens heeft het een seksuele interpretatie gekregen, wat een banalisering van het werk tot gevolg had. Maar dit gaat echt een stap verder. Je hebt ook gewoon maatschappelijk debat.’’ Het is zeer zeldzaam dat een kunstwerk in Nederland helemaal wordt vernield, zegt Eduard Weijgers, directeur van het bedrijf Kunstwacht: ‘Ik kan daar geen ander voorbeeld van bedenken.’ Zijn bedrijf onderhoudt al twintig jaar in opdracht van tientallen gemeenten kunstwerken in de openbare ruimte. Weijgers denkt niet dat dit kunstwerk beter beschermd had kunnen worden. ‘Als iemand echt wil dat iets kapotgaat, dan is er altijd wel een manier om dat te doen. Dat valt helaas niet te voorkomen.’
24-01-2022
Digitale eigendomsbewijzen zijn een hype in de kunstwereld. Met de zogeheten NFT’s valt veel geld te verdienen. Maar dat niet alleen. Als musea hun verhaal goed weten te verkopen dan levert dat naast extra inkomsten ook een hogere betrokkenheid op, evenals kansen om nieuwe doelgroepen aan te boren. Aldus Stef Driessen, senior banker leisure bij ABN AMRO.
24-01-2022
Om bij te dragen aan de verbetering van kansen voor vrouwelijke makers in de Nederlandse muziekindustrie, initieert auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra Rise Up. Het programma gaat van start tijdens Eurosonic Noorderslag met de lancering van een podcast. Met Rise Up zet Buma/Stemra in op het doorbreken van beeldvorming die is gericht op traditionele rolverdelingen. Met als ideaal dat iedere vrouwelijke maker onbelemmerd professioneel kan deelnemen aan de creatieve industrie. ’De Rise Up Podcast: Vrouwen in Muziek’ is een serie van 5 afleveringen. In de serie zijn makers en andere professionals uit de Nederlandse muziekindustrie aan het woord over onderwerpen zoals muziekonderwijs, programmering en mediamuziek. De pilotaflevering is vanaf vandaag te horen in de podcastapps. Naast de podcast ontwikkelt Buma/Stemra meer initiatieven om het gesprek aan te gaan en te komen tot oplossingen, zoals netwerkbijeenkomsten en een social media campagne. Bernard Kobes, CEO van Buma/Stemra: “Vrouwen zijn bijna in alle segmenten van de muziekindustrie ondervertegenwoordigd, of het nu op de radio is, op podia of als bij ons aangesloten als muziekauteur. Uit onderzoek dat we lieten uitvoeren in 2018, bleek dat er voor vrouwen meer barrières bestaan dan voor mannen. Buma/Stemra is er voor alle muziekauteurs en we geloven dat een gelijkere verdeling van kansen bijdraagt aan een gezondere muziekindustrie. Daarom nodigen we iedereen uit om met ons en met elkaar in gesprek te gaan over oplossingen die bijdragen een aan meer inclusieve muziekindustrie.”
24-01-2022
Op 21 januari de IJzeren Podiumdieren 2021 uitgereikt, de vakprijzen die jaarlijks worden uitgereikt door de brancheorganisatie voor poppodia en popfestivals VNPF. Drie van de dertien genomineerde organisaties en projecten ontvingen tijdens de online uitreiking een award. Daarnaast werd een IJzeren Podiumdier overhandigd aan twee personen die zich tijdens de coronapandemie met indrukwekkend doorzettingsvermogen hebben ingezet voor de live popsector. De winnaars zijn : Jeroen Bartelse - Taskforce Culturele & Creatieve Sector, Willem Westermann - Vereniging van Evenementenmakers en Alliantie van Evenementenbouwers, Studio Pandora / Walk The Line – TivoliVredenburg, Le Guess Who? en Roadburn Redux - Roadburn Festival. Het Tilburgse festival wordt gelauwerd omdat het zijn mondiale, zeer hechte fanbase op geheel eigen, maar vooral op een bij de doelgroep als een handschoen passende, respectvolle wijze, activeerde. ‘’Meer dan 100 verschillende makers ontwikkelden en toonden werk speciaal voor deze online editie van dit festival. Het online festival is niet geëvenaard in de superprofessionele productiewaarden. ‘’ Toen het festival voor heavy muziek de stekker uit hun festival moest trekken, gingen ze terug naar de tekentafel. De online vorm die ze vonden voor het festival was een liveblog. "Dat ken je misschien van nieuwssites, maar nu hebben we het voor een festival gebruikt. Geen gangbare vorm", zegt projectleider Mijndert Rodolf tegen Omroep Brabant. Omdat het publiek van Roadburn over de hele wereld zit, was dit een goede manier om iedereen te bedienen. "Je kon op die liveblog concerten zien en live registraties."
24-01-2022
Wat was er veel te genieten op de digitale versie van Noorderslag. Er wordt volop frisse, spannende, opwindende, oorstrelende en oorverdovende pop wordt gemaakt. “Hiphop was verder lang niet zo dominant deze Noorderslag als andere jaren. Als het festival nog altijd de graadmeter is voor de stand van zaken in de Nederlandse popmuziek, dan kunnen we vaststellen dat 2022 het jaar van de vrouw in de popmuziek gaat worden.” Aldus Gijsbert Kamer in De Volkskrant. De Popprijs gaat naar DI-RECT. De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Daarbij spelen zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend: het uiteindelijke oordeel is aan de jury. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay. Het Nederlands poptalent stond in volle bloei, tijdens Noorderslag, schrijft Amanda Kuyper, in NRC.
24-01-2022
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde het kabinet de horeca en de cultuursector tot 20.00 uur weer open te laten gaan. Dat staat in het jongste advies van het Outbreak Management Team (OMT) aan het kabinet, bevestigen ingewijden na berichtgeving door NRC. De versoepeling moet volgens het OMT-advies wel gebeuren onder strenge voorwaarden. Over het tijdstip van 20.00 uur was discussie. Ingewijden melden, op 22 januari, dat het kabinet van plan is om in de avond extra ruimte te geven aan de sport en de cultuursector. Dat betekent dat bioscopen en theaters mogelijk avondvoorstellingen kunnen programmeren. Voor de horeca geldt die extra ruimte niet, omdat dat nog als een stap te ver wordt gezien. De meest betrokken bewindslieden overlegden op 24 januari met elkaar over de coronamaatregelen. Uit dat overleg blijkt dat ook de horeca om 22.00 uur sluit. Aldus de NOS op 24 januari. Waarschijnlijk komt er ook een maximum aantal bezoekers en wordt bij binnenkomst gewerkt met 3G (vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatief getest). Op 25 januari staat een coronapersconferentie gepland, waarin premier Rutte en minister Kuipers van Volksgezondheid bekendmaken wat de wijzigingen in het coronabeleid nu precies zijn.
24-01-2022
De provincie Drenthe gaat onderzoeken of ze bij subsidies aan culturele instellingen voorwaarden kan stellen over de betaling van zelfstandige kunstenaars en andere medewerkers in de culturele sector. Zo hoopt de provincie iets te kunnen doen aan de lagere inkomsten van zzp'ers in de kunst. Maar volgens de provincie ligt er vooral een taak voor gemeenten. Veel kunstenaars en medewerkers in de culturele sector die als zzp'er werken hebben een bedroevend laag inkomen. Veel kunstenaars levens zelfs onder het minimum, zelfs onder de armoedegrens en een sociaal vangnet ontbreekt", zegt PvdA-Statenlid Jannie Roggen, die de discussie over culturele zzp-tarieven aanzwengelde in Provinciale Staten. Kunst & Cultuur Drenthe liet de inkomsten van zzp'ers in de kunst onderzoeken. Zo'n 57 procent van de culturele zzp'ers had in 2020 minder dan 20.000 euro bruto als inkomen (een modaal inkomen is 36.000). En de coronacrisis heeft het alleen nog maar erger gemaakt. Volgens Roggen en partijgenoot, en gedeputeerde, Vedelaar is een grote boosdoener de omvorming van muziekscholen en centra voor de kunsten - door gemeentes - tot organisaties die de kunstenaars en cultuurdocenten als werknemer in loondienst hebben ontslagen en ze weer hebben ingehuurd voor lagere tarieven. Roggen pleit voor het toepassen van een Fair Pay-principe of het toepassen van de Fair Practice Code (FPC) voor zzp'ers in de kunst bij het verstrekken van subsidies, aan instellingen die met zelfstandige kunstenaars of cultuurmakers werken. De SP, GroenLinks, het CDA, ChristenUnie, Sterk Lokaal en de PvdD willen dat ook allemaal op de een of andere manier. Vedelaar zegde toe dat te onderzoeken en het bij de instellingen bespreekbaar te maken maar gaf geen harde belofte. "Ik heb er al met cultuurinstellingen over gesproken en de wedervraag is dan of de provinciale subsidie dan geïndexeerd gaat worden." Bovendien vindt Vedelaar dat het ook voor een groot deel op het bordje van de gemeenten hoort. Want die hebben immers de afgelopen jaren bezuinigd op cultuurinstellingen.
24-01-2022
Op 21 januari overhandigde Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen. De cultuur- en mediasector maakt steeds meer gebruik van AI-technieken. Hoe wordt AI voor iedereen toegankelijk? Welke kansen en transformaties zijn er en naar welke veranderingen moet kritisch worden gekeken? Het paper gaat enerzijds in op hoe AI de transitie in cultuur en media stuurt (‘AI for culture’) en anderzijds hoe deze sector kan bijdragen aan de toepassing van AI (‘culture for AI’). Dit position paper is tot stand gekomen met behulp van betrokkenheid en inbreng van vooraanstaande onderzoekers, professionals, instituten en bedrijven die de cultuur- en mediasector vertegenwoordigen. De publicatie en lancering zijn tot stand gekomen door steun van deelnemers en partners van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC), het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het NDE en de KB.
24-01-2022
In 2030 kan iedere Utrechter binnen 10 minuten van huis meedoen aan kunst en cultuur: door laagdrempelig aanbod bij jongeren- en wijkcultuurhuizen, culturele programma’s in je buurt en een actueel, betaalbaar en divers aanbod van amateurkunst(lessen) verspreid over de stad. Ook krijgen Utrechtse kinderen en jongeren op alle scholen in 2030 lesprogramma’s gericht op onder meer muziek, dans en nieuwe media. Dit staat in het voorstel aan de raad ‘De kracht van cultuur’, waarin de gemeente Utrecht voor het eerst een toekomstvisie presenteert op cultuurparticipatie.
24-01-2022
Young Creations, het jongerenplatform van poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom, presenteert een drietal masterclasses van ervaren professionals uit de evenementenbranche: Joost van Abeelen (013, WOO HAH), Irvin Lumbić (Empire Artist Agency) en Lisa-Mae Slijk (Dynamo). De masterclasses vinden plaats via drie verschillende events met elk een eigen thema en zijn gratis te bezoeken. Op 26 januari komt Joost van Abeelen (013 en festival WOO HAH!) om meer te vertellen over hoe een feest of festival gepromoot moet worden. Influencers zijn eigenlijk niet meer weg te denken in de promotie van een event. Irvin Lumbić (Empire Artist Agency) laat op 16 februari via een Q&A weten op welke manier influencers het beste ingezet kunnen worden. En misschien wel de hoofdvraag: ‘Hoe wordt een evenement georganiseerd?’. Lisa-Mae Slijk heeft al 10 jaar ervaring in deze branche en weet alles haarfijn uit te leggen over het organiseren van een evenement. Zij komt op 30 maart langs. Binnen Young Creations krijgen jongeren tussen de 16 en 24 jaar de kans om zich binnen de organisatie te ontwikkelen op de vele facetten die (evenementen)organisatie te bieden heeft
24-01-2022
Nederlandse popmuziek heeft door de uitbraak van de coronapandemie veel minder geld opgebracht in het buitenland. Optredens werden na de uitbraak van het longvirus wereldwijd gecanceld. De ‘export’ van Nederlandse pop daalde daardoor in 2020 met ruim twee derde, berekenden onderzoekers in opdracht van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Definitieve cijfers over vorig jaar zijn er nog niet, maar naar verwachting zullen de cijfers voor 2021 ook niet goed zijn, zegt directeur Frank Helmink van Buma Cultuur. Volgens onderzoekers van Perfect & More voegden de opbrengsten van Nederlandse popmuziek in het buitenland in 2020 75,3 miljoen euro toe aan de Nederlandse economie. Dat is 65 procent minder dan in het voorgaande jaar. Het hardst daalden de inkomsten uit optredens van popartiesten over de landsgrens. Hier ging ruim driekwart van de inkomsten verloren. De popindustrie verdiende in vergelijking met 2019 wel iets meer aan auteursrechten op muziek. Optredens van Nederlandse artiesten waren in 2020 goed voor net geen 33 miljoen euro aan muzikale export. Vergoedingen voor auteursrechten en andere rechten die artiesten op hun werken hebben leverden in het buitenland 31,1 miljoen euro op. Daarnaast verdiende de sector 11,5 miljoen euro aan de exploitatie van opnamen in het buitenland, bijvoorbeeld betaalde downloads van Nederlandse popliedjes.